My blog has moved!

You will be automatically redirected to the new address. If that does not occur, visit
http://frkjensens.wordpress.com//
and update your bookmarks.

fredag den 16. juli 2010

Sommerlæsning part II

Jeg elsker at læse, men i hverdagen synes jeg ofte, at jeg får lysten stillet på studiet, og det bliver derfor heller ikke til så meget hyggelæsning. Til gengæld pløjer jeg bøgerne igennem i ferierne - det er simpelthen den ultimative luksus bare at slappe af i solen med en rigtig god bog!

Jeg har tidligere skrevet om nogle af de bøger, som jeg har planer om at få læst denne sommer, og jeg vil da også bare lige kort skrive hvad jeg synes efter endt læsning:

Angelas Aske af Frank McCourt var fantastisk og kan kun anbefales. Claras Krig var både forfærdelig og utrolig - og absolut værd at læse. Men den er altså ikke for sarte sjæle - så er I advaret derude. Storn i juni af Iréne Némirovsky er simpelthen den smukkeste historie - eller rettere to historier, og den er simpelthen vidunderlig. Smuk, romantisk og forfærdelig sørgelig! Det var oprindeligt meningen at historien skulle være i fire dele - forfatterens livsværk, men hun døde i Auschwitz, og nåede aldrig at skrive færdig. Manuskriptet blev først fundet i 2004, og siden er bogen læst af millioner af mennesker og tildelt Prix Renaudot. En meget smuk fortælling som kan læses igen og igen.
Brandt - bogen om hvordan imperiet Margit Brandt blev til, de gyldne år i 1970'erne og hvordan Margit og Erik revolutionerede den danske modeverden (som jeg blev inspireret til at læse ved det foredrag vi var til med Danish Fashion Institute for nogle uger siden), var virkelig underholdende. Meget hurtigt læst, men en rigtig sjov historie - og meget fascinerende.




Nu er jeg gået i gang med næste bunke - I love NY (jeg tager nemlig snart afsted!), Lili (om den franske komponist Lili Boulanger, som var den første kvinde der vandt Prix de Rome og kun blev 24 år), Ekstremt højt og utrolig tæt på (en skør og skæv historie om Oskar der mister sin far i World Trade Center og hvordan han bearbejder sin sorg), og til sidst Orlandos døtre (en biografi om søstrene Virginia Woolf og Vanessa Bell).





Fortsættelse følger...! Og inspiration til god sommerlæsning er selvfølgelig altid velkommen ;)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails