My blog has moved!

You will be automatically redirected to the new address. If that does not occur, visit
http://frkjensens.wordpress.com//
and update your bookmarks.

lørdag den 3. juli 2010

Ferielæsning

Jeg elsker at læse og har især en forkærlighed for historiske romaner og biografier. I hverdagen er det desværre ikke altid, at der bliver så meget tid til at få læst hyggelæsning (der er ofte nok at læse på studiet), men i ferierne elsker jeg bare at læne mig tilbage og nyde en god bog - udelukkende fordi jeg selv har lyst! 
Denne sommer har jeg planer om at læse lidt forskelligt. Der er ikke så mange nye bøger, men sådan går det jo når det kniber med tid i hverdagen!




Angelas Aske af Frank McCourt er en klassiker, som jeg har fået anbefalet af min veninde Anne, som var helt vild med den. Den skulle være et fantastisk tidsbillede af livet i Irland fra starten af 1930'erne til omkring 1950 - en virkelig spændende tid, som absolut ikke har været let. Bogen er belønnet med Pulizerprisen, og McCourt har også fået masser af anmelderroser for efterfølgeren Lykkens Land (det må blive næste ferie).

Under en strålende sol er skrevet af sammen forfatter som Drageløberen, og skulle være mindst lige så god - det er anbefaling nok for mig!  

Claras Krig er en bog om en jødisk familie i Polen under 2. Verdenskrig. Den minder lidt om Ane Franks Dagbog, da den er bygget på Clara Kramers. Denne handler bare om overlevelsen i en kælder, hvor den 15.årige Clara fik at vide at hun skulle føre dagbog - for verden skulle vide hvad man havde gjort mod jøderne. Clara overlevede på mirakuløs vis krigen, og har siden rejst verden rundt for at fortælle sin historie. 
Jeg synes sådanne bøger er virkelig spændende, og giver et helt fantastisk tidsbillede, af en verden vi i dag slet ikke kan forestille os. 

Storn i juni af Iréne Némirovsky er ligeledes en bog om 2. Verdenskrig (beklager, men jeg er altså en sucker for historie). Jeg har læst bogen for nogle år siden og var helt vild med den, og jeg er sikker på at den er værd at læse igen!

Og sidst men ikke mindst: Brandt - bogen om hvordan imperiet Margit Brandt blev til, de gyldne år i 1970'erne og hvordan Margit og Erik revolutionerede den danske modeverden. Jeg er naturligvis blevet inspireret af det foredrag vi var til med Danish Fashion Institute for nogle uger siden, og bliver simpelthen nødt til at vide lidt mere. 



Er der nogen derude der har andre idéer?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails