My blog has moved!

You will be automatically redirected to the new address. If that does not occur, visit
http://frkjensens.wordpress.com//
and update your bookmarks.

lørdag den 10. juli 2010

Nostalgi og samler mani

Da jeg forleden kom forbi Vangsgaards Antikvariat blev jeg med det samme tiltrukket af et par bøger i en bogkasse foran butikken.

Jeg troede næsten ikke mine egne øjne da mit blik fangede de puderfarvede omslag med de umiskendelige illustrationer - kune det virkelige være sandt?

I de store rodekasser stod der tre bøger fra serien om kostskole pigen Puk fra 50'erne. Bøgerne hvis forsider originalt er illustreret af den kendte kunstner Christel, hvis tegninger et nærmet et symbol på netop denne tid.

Puk bøgerne er skrevet Knud Meister og Carlo Andersen under pseudonymet Lisbeth Werner og handler om den snarrådige pige Bente Winther der kaldes Puk og hendes liv på kostskolen Egeborg.  

Jeg har samlet på disse bøger i en del år efterhånden, og er fuldstændig forelsket i Christels særlige streg der viser pigen Puk som en kombination af den dydige pige fra 50'erne, der levede efter de gamle normer og samtidig balancerede på grænsen til voksenlivet, og det spirrende kvindeopgør hvor kvinden som sensualitet og seksuelt væsen var i voksende fokus.

Da jeg henvendte mig i butikken efter flere af de skønne bøger henviste de mig til deres udstillingsvindue, der var helt fyldt med de skønne bøger, jeg faldt fuldstændig i svime over de mange puderfarvede bøger med deres fine billeder, og endte med at investere i de tre nedenstående. Ville ønske at jeg havde haft råd til at købe dem alle sammen.

Det er særligt forsiderne på bøgerne der har fået mig til at samle på dem, men samtidigt må jeg sige at historierne også fanger mig med deres nostalgiske lasso, der trækker mig ind i et uskyldigt og lykkeligt univers om 50'ernes ungdomsliv - en tid som jeg hellere end gerne vil tilbringe et par eftermiddage i. Jeg vil drømme mig der til fra min liggestol i sommersolen, ved at genlæse de tre nye bøger og nok også et par af de gamle igen.

Mine tre seneste tilføjelser til samlingen, er særligt vild med forsiden på den øverste bog Puk vinder igen 


Udstillingsvinduet hos Vestergaard Antikvariat - hvem der bare havde råd til dem alle.

I have been collecting these books for a couple of years. I love the covers with there girly color and the amazing illustrations made by the famous danish illustrator Christel. I found this window in the antique store Vestergaards Antikvariat the other day. I wish I could afford to by them all, but ended up with the three books that you see above.  

Frk. N

2 kommentarer:

  1. Jeg så dem godt da vi skulle mødes, men glemte at fortælle dig det. Godt du selv så dem også :-)
    God sommerdag Søs.

    SvarSlet
  2. Hehe ja det var heldigt, var simpelthen så glad bagefter, fjollede at man kan blive det bare pga. nogle bøger:)

    SvarSlet

Related Posts with Thumbnails