My blog has moved!

You will be automatically redirected to the new address. If that does not occur, visit
http://frkjensens.wordpress.com//
and update your bookmarks.

fredag den 4. marts 2011

Degas

Fra 2. marts til 1. maj 2011 kan den franske kunstner Edgar Degas' smukke og feminine bronzeskulpturer opleves på Ny Carlsberg Glyptotek. Glyptoteket har desuden en af Danmarks største samlinger af fransk kunst, som bl.a. tæller nogle Degas' vidunderlige motiver af balletdanserinder fra operaen i Paris.

Nyopstillingen af Studier i bronze, som udstillingen hedder, lægger en ekstra dimension til malerierne ved at give indblik i kunstnerens arbejdsproces. Samtidig med at Degas malede, modellerede han skulpturerne i voks for bedre at forstå kroppen i bevægelse og dermed nå til en mere nuanceret gengivelse af figurer i sine malerier. Det var egentlig aldrig meningen, at Degas ville udstille sine studier, men ved hans død i 1917 fandt man næsten 150 voksfigurer, og de bedst bevarede blev støbt i bronze i begyndelsen af 1920erne.






Personlig er jeg meget fascineret af Deags' smukke og drømmende univers, og især balletdanserene er jeg vild med. Og som den opmærksomme læser måske har bemærket, har jeg et højt skattet silketryk af en af Degas' yndige ballerinaer hængende i mit lille nye hjem.

Jeg skal i hvert fald et smut forbi Glyptoteket og se udstillingen, og så kan man jo passende tage et smut forbi museets lille café hvor Mette Blomsterberg tryller i køkkenet!

Min egen lille Degas - et silketryk, som jeg forelskede mig i på Ordrupgaard for mange år siden




Frk. L       

3 kommentarer:

  1. amazing sculptures!

    <3 steffy
    http://steffysprosandcons.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Kan god lide jeres kulturelle indslag. Er ikke så god selv til at følge med på hvad der sker i Kbh:-)

    SvarSlet
  3. Hvor er det dejligt at høre, at de kan bruges. Nogle gange skal man jo bare lige mines om, at der er en masse fantastiske tilbud derude ;)

    SvarSlet

Related Posts with Thumbnails