My blog has moved!

You will be automatically redirected to the new address. If that does not occur, visit
http://frkjensens.wordpress.com//
and update your bookmarks.

torsdag den 24. juni 2010

Den fineste halskæde - how to

Frøknerne er desværre ikke verdens mest kreative damer, men nød lærer som bekendt nøgen kvinde at spinde, og når man er på SU, er man jo nogle gange nødt til at være lidt ekstra kreativ. 
Jeg har længe gået og luret på en meget smuk halskæde fra Lanvin, som på ingen måde ligger indenfor et SU-budget. Derfor blev jeg i går enig med mig selv om, at jeg selv måtte i gang med at være krea. Som sagt så gjort - og jeg var derfor et smut forbi min lokale perlebutik, som heldigvis var klar med pædagogisk vejledning og moralsk støtte.

Jeg investerede i de smukkeste perler af røgkvarts (en smule pebrede, men når man nu sparer så meget i forhold til lanvinkæden skal perlerne også være ægte og smukke), wire, små klemmedimser, to stk. guldringe og tykt, lækkert silkebånd. Af værktøj brugte jeg bare en almindelig sysaks og en tang af en art fra IKEA.

Alt i alt blev det lidt under 500,- (rimelig pebret for en hjemmelavet halskæde, men stadig under en tiendedel af hvad halskæden fra Lanvin kostede). Vil man lave en lidt billigere udgave, kan man med fordel investere i nogle lidt billigere perler, da de stod for næsetn 400,- af budgettet. Jeg har f.eks. overvejet at lave en med træperler, og de er noget billigere end dem i sten.  



Her ses alt hvad der skal bruges til at gå i krig.


To stk. guldringe, wire og dimserne til at trykke sammen som lås (beklager det noget mangelfulde fagsprog, men jeg er som sagt nybegynder i faget) 


De smukke perler i forskellige nuancer af røgfarve. Jeg synes, at det at halskæden er lavet med perler som ikke er af plastik, er afgørende for, at den ser lækker og elegant ud.

Perlerne fordeles på tre snore (eller hvor mange man nu vil have)


En guldring sættes på i hver ende af perlekæden ved at sætte en dims til at trykke sammen på efter sidste perle, så trækker man wiren igennem ringen og tilbage igennem dimsen. Til sidst trykkes dimsen sammen med en tang, og fungerer på den måde som lås.



Første perlekæde er sat på ringene i begge ender.



To stk. perlekæder er sat på.



Og tre stk. er sat på. Man kan sagtens sætte flere på hvis man ønsker det, men da disse perler er af sten vejer de rimelig meget til, og jeg tror derfor jeg jeg starter med tre.



Til sidst trækkes silkebåndet (eller måske en lædersnor?) igenne de to ringe - og voila så har man den fineste halskæde!



Det færdige resultat.


Jeg er faktisk virkelig tilfreds med resultatet. Silkebåndet kan skiftet når man har lyst til andre farver eller f.eks. en lædersnor, og man kan også lave halskæden helt kort med en stor sløjfe i nakke (har ikke fået taget billeder af den korte version endnu, men fortsættelse følger!)


Alt i alt tog det faktisk under en time at lave halskæden, og det var virkelig forbavsende let! Hvad synes I derude?



I’ve been hopelessly in love with a very expensive necklace from Lanvin, but as my economy first and foremost rest on my SU, I’m not even close to affording to. As I can’t by the beautiful thing I’ll just have to make it myself – and here you se how and off course the final result! I’m pretty pleased with the necklace, and I’m sure I’ll wear it all summer! What do you think guys?   



Frk. L

2 kommentarer:

  1. Wowza! flot DIY arbejde! den er jo mere unik en Lanvin's da den kun findes i én udgave :)
    hilsner fra 'boussole'!

    SvarSlet
  2. Tusind tak for den søde kommentar :) Den var faktisk overraskende let at lave!

    SvarSlet

Related Posts with Thumbnails